HATÁRTALANUL HAT-20-01-0130 „Székelyek és csángók földjén” pályázat 2021. 09. 11 – 16.

A Határtalanul pályázat keretében a Kökönyösi Gimnázium Gagarin Általános Iskolájának hetedik és nyolcadik osztályos tanulói és hat pedagógusa egy életre szóló, élményekben gazdag és magyarságtudatuk erősítésének tekintetében kulcsfontosságú utazásban vehettek részt. Egyszer mindenkinek el kell jutnia ide, hogy minden érzékszervével befogadhassa a hegységek monumentalitását, a lenyűgöző környezetet. Sétáltunk a Békás-szorosban, ahol nagy sziklákat és vízeséseket láttunk, éjszakáztunk a Székely-kő lábánál, túráztunk a Kis-Somlyóra, megtekintettük a Tordai hasadékot, sokat lépcsőztünk a sóbányában.

Történelmünk-irodalmunk nagyjainak nyomában jártunk Nagyváradon, ahol láthattuk Ady egykori kedvenc kávéházát és a pompás Sas-palotát. Kolozsváron sétáltunk a főtéren és Erdély legnagyobb gótikus Szent Mihály-templomát és Mátyás király szülőházát tekinthettük meg. Farkaslakán Tamási Áron kopjafájánál emlékeztünk az Ábel a rengetegben írójára. Csíksomlyón Böjte Csaba szerzetes kollégiumában tapasztalhattuk hogyan gondoskodnak az állatokról és növényekről az ott élő diákok, akik finom vacsorát és reggelit készítettek nekünk. Gyimesbükkön csángó táncházon vettünk részt. Fehéregyházán Petőfire emlékeztünk, Segesváron Drakula szülőházát, Gyulafehérváron Hunyadi László sírját néztük meg. Déva várához közeledve felolvastuk Kőmíves Kelemenné, a falba épített asszony székely népballadáját. Megtekintettük Vajdahunyad várát, Aradon pedig a golgotán a vértanúkra emlékeztünk.

Az Erdélyben kapott értékek, az élmények, melyeket Magyarországra hazatérve sokáig fogunk még mesélni kihatással lesznek egész életünkre. Nem csupán az formálta a szemléletünket és a magyarságról alkotott eddigi képünket amit láttunk, hanem az is, amit éreztünk és tapasztaltunk. Éreztük a székely és csángó vendéglátóinkból sugárzó emberi jóságot és vendégszeretet. Lakóhelyünktől ezer kilométerre is, az ezeréves határnál magyar nyelven szóltak hozzánk.

Hálásak vagyunk, hogy ezt az utat megtehettük.